HU|EN

Yakov Protazanov - Aelita (1924) Aelita Queen of Mars

HZ CENZÚRA
0
323
Date: 2023. 12. 02.
Shares: 0 Forwards: 0 Embeds: 0
Share

Send
Add video
To Quicklist To Favorites
Embed video

Create LOOP
Video LOOP GIF
99:99 sec

Custom 16:9 4:3 Original

2 10 20
OK
OK
Create snapshot
Report video
Reason for rejection:

A kérelem ellenőrzését követően a Videa elindítja a videó eltávolításának folyamatát.

REPORT
Date: 2023. 12. 02.
Shares: 0
Forwards: 0
Embeds: 0
Tags: aelitafelirathunsubmagyar


Az Aelita egy szovjet sci-fi ,ami 1924 szeptemberében került a mozikba, és azóta igazi klasszikussá érett.Aelita egy marsi királylány, aki atyjának, Tuskubnak diktatórikus rendszerében, érzelemmentes és a szerelmet nem ismerő világában, kifejezetten nem érzi jól magát. Ennek akkor ébred tudatára, amikor a helyi tudósok csúcstechnológiájú távcsövébe tekintve megpillant egy csókolozó párt egy földi városban.(Mert a marsiak egyik kedvenc időtöltése s egyben arisztokratikus szokás leskelődni a Földre).Aelita, bár ő a címszereplő mégsem ő játssza a főszerepet, hanem a nagy szocialista forradalmat követő polgárháborút kiheverni készülő Szovjetunió, ahol lassan el kell kezdeni felépíteni az új rendszert. Sok archív felvételen láthatjuk a menekülteket, amint vasúti kocsikon megérkeznek a nagyvárosba, a markolót, ami új és modern épületek alapjait ássa ki ,az árvaházat ahol a gyerekekkel emberségesen bánnak, és az ünnepi felvonulást, amin megemlékeznek a Forradalom kitöréséről. Érdekes ,hogy sem Lenin, sem Sztálin nem látható, még egy apró fényképen sem, csak Marx a faliképeken. Folyik az ideológiai átnevelés ,az emberek igyekeznek uniformizálódni, ami megjelenik viseletükben és viselkedésükben .Ámde a mélyben ott rejtőzik az agresszor: tiltott és ezért titkos bálokra járnak a megdöntött rendszert visszaálmodók, akiket azért a mindent látó titkosrendőrség folyamatos megfigyelés alatt tart.

Egy nap különös üzenetet fognak a rádióállomások 1921. december negyedikén 18 óra 27 perckor :ANTA ODELI UTA.A nagy tudású Spiridonov és társa Los mérnök megfejtik a rejtélyt:az üzenet a Marsról jött. Rögvest nekilátnak egy űrhajó megtervezésének ,ami azért nem megy egyik napról a másikra. Los és felesége Natasha új helyre költöznek, ahol megismerkednek egy képmutató reakcióssal,aki a későbbiekben nem csak az államot és a népet károsítja meg, hanem elcsavarja Natasha fejét is.Spiridonov távozása és Los féltékenységi drámája után gyorsulnak föl az események. Los ,hogy megússza a büntetést és elrejtőzzön Kravtsov, egy detektív szeme elől, Spiridonovnak álcázza magát és a korábban elrejtett tervrajzok alapján megépíti álmát, az űrhajót. Amit sajnos nem látunk teljes valóságában, csak a belső elrendezés és a felszállás bentről való fényképezése segíthet az elképzelésében. Protazanov, aki 1923-ban tért haza Párizsból s rögtön ezzel a regényadaptációval (az eredetit Alexei Tolsztoj írta, a regényt itthon is kiadták a Kádár-rendszerben) tért vissza a filmezéshez, ezeket a dolgokat teljesen a nézők fantáziájára bízza. Tehát semmi trükkfelvétel!Na de egyedül nem jó utazni, ezért a hirdetésére jelentkező Gusevet befogadja utitársnak. Gusev egy vérbeli vöröskatona akit, miután hazaérkezik a polgárháborús frontról,nem a meleg családi fészek vonz,hanem a kaland. Véletlen folytán a fedélzetre keveredik a detektív is,így hármasban érkeznek meg a Marsra. Ahol Aelita kivételével csak ellenséges betolakodót látnak bennük, ezért Tuskub és az Öregek Tanácsa riadóztatják a hadsereget. A három földi kalandor nem lepődik meg a Mars különös világán-amit konstuktivista díszletek és ruhaköltemények segítségével próbáltak földönkívülinek ábrázolni.(konstruktivista: A konstruktivizmus az orosz művészetben 1912-ben jelentkező absztrakt irányzat, amely különböző anyagok (fa, üveg, vas, cement stb.) alkalmazásával a tömegek és formák viszonyát jeleníti meg, a geometrikus formákat helyezi előtérbe. Az orosz Vlagyimir Tatlin, Naum Gabo, Antonie Pevsner, az 1920-as Realista Manifesztum szerzői, és Kazimir Malevics indította el. Konstruktivista művészek azok, akik a tárgyak ábrázolásában erőteljesen hangsúlyozzák a szerkezeti összetevőket, a tereket és a síkokat. Funkcionalizmus jellemzi, a modern ipari formatervezés kezdeményezője.).Inkább megdöbbennek azon,hogy a Marson még kapitalista jellegű államforma van érvényben és a munkásosztályt brutálisan elnyomva tartják.Aelita támogatásával Los és Gusev forradalmat robbantanak ki ,az arctalan tömeg szembeszáll a fegyveres elnyomókkal.(A befejezést nem írom le)

A film hatása elsöprő volt és diadalútja nem állt meg az országhatáron.Aleksandra Ekster konstruktivista ruhabemutatója és lakberendezői próbálkozása nemcsak Fritz Langnak adott ötletet a Metropolis világának megtervezéséhez,hanem egy Flash Gordon szériához (1936) és a Flight to Mars című 1951-es amerikai scifihez is.Az Aelita név pedig kedvelt női keresztnévvé vált.Azonban hiába volt sikeres a film,Sztálin és köre még egyhez (Kulesov:Halálsugár) adott engdélyt,majd a scifi műfaj (is) a meg nem tűrt kategóriába került.Érdekes,hogy az Aelitában a Mars jelképezi a kapitalizmust,az amerikai scifikben a bolygó nem véletlenül „vörös” és az idegen hódítók onnan jönnek hogy leigázzák az emberi civilizációt.