Tisztelt Felhasználó! Tájékoztatjuk, hogy a kiskorúakra ártalmas tartalmak elérését a Általános Felhasználási Feltételeinek május 9-i változásával összhangban kizárólag azon 18. életévüket betöltött, regisztrált felhasználóinknak engedélyezzük, akik regisztrációjuk során életkorukról nyilatkoztak. A láblécben és a fejlécben található gyerekzár a továbbiakban is elérhető.

Parental lock

Tamási Áron: Vitéz lélek

Arisa8
0
219
Date: 2024. 03. 29.
Shares: 0 Forwards: 0 Embeds: 0
Share

Send
Add video
To Quicklist To Favorites
Embed video

Create LOOP
Video LOOP GIF
99:99 sec

Custom 16:9 4:3 Original

2 10 20
OK
OK
Create snapshot
Report video
Reason for rejection:

A kérelem ellenőrzését követően a Videa elindítja a videó eltávolításának folyamatát.

REPORT
Date: 2024. 03. 29.
Shares: 0
Forwards: 0
Embeds: 0

Tamási Áron darabja, a Vitéz lélek 1940 októberében, közvetlenül az észak-erdélyi bevonulást követően született. Bemutatója 1941. január 25-én volt Pünkösdi Andor rendezésében, a Németh Antal vezette Nemzeti Színházban. A dráma az 1928-ban keletkezett Himnusz egy szamárral című elbeszélés alapján íródott: „…egyik legtökéletesebb remeke a novellairodalomnak” – mondja róla Németh László. Görömbei András pedig így jellemzi e művet: „Mennyi minden együtt van itt néhány lapon: háborús nyomorúság, állhatatlan hűtlenség, fájdalom, reménykedés, különcség, büszkeség, hatalmaskodás, és valamiféle természetes, mégis legendába illő szabadságvágy… Tiszta realitás és tiszta mese, miközben megjelenik benne a mítoszképző archaikus tudat is.”
A „komoly játék” műfaji megjelölésű színdarab alapvetően különbözik a novellától. Nemcsak azért, mert a főhőst átkeresztelte a szerző, hanem mert a színműben, mely már a második világháború idején született, az eredeti szamaras történet jelképisége már egészen más üzenetet hordoz. Míg a novellában az első világháborút megjárt frontharcos, Demeter Gábor alapélménye az, hogy lehetetlen visszatérnie oda, ahonnan elindult, Balla Péter története a visszatérés és az újrakezdés drámája. Annak az elbeszélése ez, hogy – Pilinszky szavaival élve – miként fogadja vissza „az ősi rend” a háború után hazatérőt. A maga korában Tamási ezzel a „programmal”, mely kardcsörtetés helyett arra buzdít, hogy „műveljük meg kertjeinket”, korántsem aratott osztatlan sikert. Alapállása akkor naivnak tűnt a kortársak szemében, de a történelem nagyon hamar bebizonyította, hogy a 20. század igazi katasztrófája a „kis világok” pusztulása, a hagyományos közösségek felszámolása lett – elég, ha csak a Ceausescu-féle falurombolásra gondolunk. Tamási ebben a művében már nem a székely nyelvjárás szembetűnő stíluselemeivel él. Nem egy édes-bús népszínművet ír, hanem a magyar néplélek igazi drámáját viszi színre. Azt a párbeszédekben megragadható dinamizmust mutatja föl, s hozza drámaíróként játékba, mely az egy nyelvet beszélő közösségeket végső soron összetartja – ahogyan a múltban, úgy reményeink szerint a jövőben is.
Balla Péter - Trill Zsolt, Lázár - Horváth Lajos Ottó, Ambrus - Mécs Károly,
Boróka - Barta Ágnes, Nikita - Szélyes Ferenc, Sári - Nagy Anna, Kristóf - Tóth László, Rozáli - Trokán Nóra, Panna - Tóth Auguszta, Csorba - Varga József,
Büllents - Újvári Zoltán, Gyerekek - Demény Ákos, Demény Máté, Herédi Mátyás

Related videos
01:32:21
01:37:22
02:24:57
Show more......